Digitální detox

digitální detox, závislost na mobilu, nomofobiePod pojmem digitální detox si může každý představit něco trochu jiného. Oxfordský slovník digitální detox popisuje jako: „Dobu, během níž osoba vyhýbá používání elektronických zařízení, jako jsou chytré telefony nebo počítače, považována za příležitost ke snížení stresu a zaměřit se na sociální interakci ve fyzickém světě.“ Digitální detox tedy v praxi znamená, že na určitou dobu vypnete mobilní telefon, tablet a počítač a začnete konečně žít!

K čemu je digitální detox dobrý?

  1. Kvalitnější spánek. Taky se vám stává, že ležíte v posteli a přestože jste unaveni a víte, že ráno brzy vstáváte, koukáte ještě desítky minut do telefonu a sjíždíte, co je nového ve zprávách nebo na facebooku? Tak to se vám odteď stávat nebude a krásně se vyspíte. Navíc je prokázáno, že display mobilních telefonů a tabletů, narušuje produkci melatoninu, což spánku také nepřidá. Spekuluje se i o tom, že toto záření způsobuje rakovinu.
  2. Více času. Pokud byste si spočítali, kolik minut denně trávíte na mobilu, asi byste nevyšli z úžasu. Podle průzkumů dokážeme mobil zkontrolovat 150x za den! Když mobil na nějakou dobu vypnete, zjistíte, že máte najednou soustu času.
  3. Budete produktivnější a soustředěnější. Mobil nás vyrušuje od práce, stihneme toho tak za den málo, protože se dokážeme plně soustředit na danou činnost asi 12 minut a po každém vyrušení se zase 8 minut snažíme dostat do procesu soustředění. Tím pádem nám na práci zbývají jen 4 minuty, a to je skutečně děsivé.
  4. Nové nápady. Neustále přijímání informací z mobilu brání našemu mozku se naplno projevit, dá se říct, že nám to zatemňuje mysl. Uvidíte, kolik nových nápadů váš mozek vychrlí po vypnutí informačně-digitálního toku.
  5. Méně stresu. Je opravdu náročné být neustále online a permanentně k zastižení na mobilu. Při každém zazvonění si říkáte, co se asi děje. Zapnutý telefon je skutečně permanentní stres.
  6. Více energie. Tím, že nás mobil stresuje, nám zároveň bere energii. Je třeba načerpat novou, co říkáte?
  7. Lepší vztahy s blízkými. Jak často se váš partner nebo partnerka rozčiluje, že při večeři vyřizujete pracovní či jiné záležitosti? Čas strávený s nejbližšími bychom přece měli věnovat hlavně jim. 
  8. Budete šťastnější. Tím, že trávíme spoustu času na facebooku a jiných sociálních sítích, často žijeme životy jiných lidí. Naši přátelé se na sítích chlubí skvěle vypadajícím jídlem, svými dětmi, výhodnými nákupy, exotickou dovolenou a buhví čím ještě a nás pak zbytečně přepadá pocit, že náš život není tolik pestrý a že nejsme tak zajímaví jako oni. Citlivější jedinci pak často propadají depresi…

Jak na digitální detox

  1. Nejprve si ujasněte, co je vaším cílem a jakou máte motivaci k digitálnímu detoxu. 
  2. Před digitálním detoxem si udělejte jeho plán. Naplánujte si, kolik hodin denně a v jakých časech budete mít mobil vypnutý a které dny v týdnu to budou. Taky si naplánujte, čemu se v tomto čase budete věnovat, abyste čas bez mobilu využili naplno.
  3. Začněte pozvolna. Pokud se vám nezamlouvá hned na začátek vypnout telefon na celý den, zkuste nejprve třeba půl hodiny nebo hodinu. To už se zvládnout dá, co myslíte?
  4. Nenechte se odradit nepříjemnými pocity po vypnutí telefonu. Zabavte se nějakou smysluplnou činností.
  5. „Zapomeňte“ si občas mobil doma. Až půjdete nakoupit nebo na kafe s kamarádem nebo kamarádkou, nechte si mobil doma. Však si stejně budete celou dobu povídat, k čemu mobil? Tím, že se budete dobře bavit, si na něj určitě ani nevzpomenete.
  6. Pokud jste drsňáci a rozhodnete se mobil vypnout na den či déle, informujte o tom své známé a blízké s předstihem. Vyhnete se tak tomu, aby vás sháněli a dělali si o vás zbytečné starosti. A co vy víte, třeba se k vám a vašemu plánu na digitální detox někdo přidá.
  7. Hovory pokud možno přesměrujte, na e-mail nastavte automatické odpovědi. Lidi budou možná zpočátku cosi namítat, ale časem si zvyknout, že jste na mobilu jen omezeně a na e-maily odpovídáte třeba jen jednou denně v určitou dobu. 
  8. Nebojte se zapnutí mobilu po delší době. Psychologové se k této problematice vyjadřují tak, že člověk by měl svému strachu čelit, poznávat ho a snažit se ho postupně překonat. Jistě zjistíte, že většina nutných záležitostí už se vyřešila sama a to ostatní vám nikam neuteče. 
  9. Plánujte další digitální detox a užívejte si chvíle skutečného volna.

A pamatujte, telefony mají sloužit lidem a ne lidi jim…

digitální detox, digitální detoxikace, závislost na mobilu, nomofobie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj obrázku: Pinterest