Digitální detox

digitální detox, závislost na mobilu, nomofobiePod pojmem digitální detox si může každý představit něco trochu jiného. Oxfordský slovník digitální detox popisuje jako: „Dobu, během níž osoba vyhýbá používání elektronických zařízení, jako jsou chytré telefony nebo počítače, považována za příležitost ke snížení stresu a zaměřit se na sociální interakci ve fyzickém světě.“ Časem však pojem digitální detox trochu vyzrál a spojuje se nyní s pojmem digitální minimalismus. Jedná se ve zkratce o umění, jak s digitálními technologiemi zacházet tak, aby nám usnadňovaly život a my tak měli více volného čas. 

Co vám digitální detox přinese?

  1. Kvalitnější spánek. Taky se vám stává, že ležíte v posteli a přestože jste unaveni a víte, že ráno brzy vstáváte, koukáte ještě desítky minut do telefonu a sjíždíte, co je nového ve zprávách nebo na facebooku? Tak to se vám odteď stávat nebude a krásně se vyspíte. Navíc je prokázáno, že display mobilních telefonů a tabletů, narušuje produkci melatoninu, a pak se vám špatně usíná a spí. Je navíc prokázané, že modré světlo, které mobilní zařízení vydává, způsobuje rakovinu.
  2. Budete produktivnější a soustředěnější. Mobil nás vyrušuje od práce, stihneme toho tak za den málo, protože se dokážeme plně soustředit na danou činnost asi 12 minut a po každém vyrušení se zase 8 minut snažíme dostat do procesu soustředění. Tím pádem nám na práci zbývají jen 4 minuty, a to je skutečně děsivé.
  3. Budete zdravější. Některé vědecké studie ukazují, že elektromagnetické pole mobilního telefonu prokazatelně mění chování a tvar buněk v těle, tělo má pak sníženou imunitu, a to může dát příležitost například pro vznik rakoviny. Telefonní hovor, který trvá 2 minuty rozhodí vaše soustředění na dalších 15 minut, buňky se uvedou do původního stavu po 40-60 minutách. Při pravidelném vystavování se záření mobilu, wifi, bluetooth nebo užívání handsfree přímo do ucha, vznikají nenapravitelné poruchy celkového tělního systému. Nejvíce jsou ovlivněni citliví lidé a děti.
  4. Více energie. Tím, že nás mobil stresuje, nám zároveň bere energii. Je třeba načerpat novou, co říkáte?
  5. Lepší vztahy s lidmi. Jak často se váš partner nebo partnerka rozčiluje, že při večeři vyřizujete pracovní či jiné záležitosti? Čas strávený s nejbližšími bychom přece měli věnovat hlavně jim. 
  6. Méně stresu. Je opravdu náročné být neustále online a permanentně k zastižení na mobilu. Při každém zazvonění si říkáte, co se asi děje. Zapnutý telefon je skutečně permanentní stres.
  7. Více času. Pokud byste si spočítali, kolik minut denně trávíte na mobilu, asi byste nevyšli z úžasu. Podle průzkumů dokážeme mobil zkontrolovat 150× za den! Když mobil na nějakou dobu vypnete, zjistíte, že máte najednou soustu času.
  8. Nové nápady. Neustále přijímání informací z mobilu brání našemu mozku se naplno projevit, dá se říct, že nám to zatemňuje mysl. Uvidíte, kolik nových nápadů váš mozek vychrlí po vypnutí informačně-digitálního toku.
  9. Budete šťastnější. Tím, že trávíme spoustu času na facebooku a jiných sociálních sítích, často žijeme životy jiných lidí. Naši přátelé se na sítích chlubí skvěle vypadajícím jídlem, svými dětmi, výhodnými nákupy, exotickou dovolenou a buhví čím ještě a nás pak zbytečně přepadá pocit, že náš život není tolik pestrý a že nejsme tak zajímaví jako oni. Citlivější jedinci pak často propadají depresi či úzkostem…

Napsat komentář